Onderwijsrecht en Schoolgeschillen
Er komt vaak voor dat de scholen maken fouten en verstrekken verkeerd maar bindende adviezen waardoor de toekomst van de kinderen wordt belemmerd of beperkt. Vroeger hadden ouders blindvertrouw in de scholen waardoor kwamen de gebreken en incompetentie van de scholen en docenten niet vaak in licht. In modern wereld zijn de ouders meer onderwezen en hebben meer aandacht voor het problemen op de school waar hun kind de hele dag doorbrengt. Jammer dat de scholen en docenten kunnen niet tegen klachten en vraag naar inzage of onderbouwingen. Dan gebruikt de school een excuus van vertrouwensbreuk en jaagt het kind, zelfs met de ouders weg. Maar de ouders geven niet toe en benaderen zij de Rechters, nu het belang en de toekomst van een kind staat voorop gesteld. Juridisch Centrum biedt rechtsbijstand in zulke onderwijsrechtgeschillen en rechterszaken tegen scholen, bijvoorbeel in een spoedprocedure, zogenaamde onderwijs kort geding.
Onderwijsrecht Geschillen bij Juridisch Centrum
Onderwijsrecht omvat al het recht dat betrekking heeft op onderwijsinstellingen en dat de rechtsrelaties regelt tussen overheid, besturen, ouders, leerlingen en personeel. In onderstaande situaties kunnen vaak een Rechtszaak, een onderwijs kort geding (Spoedprocedure) of een geschil bij geschillencommissie onderwijs worden gestaart waar Juridisch Centrum kan u rechtsbijstand verlenen.
- In zaken van een verkeerd schooladvies kan een leerling ernstige schade lopen. Bijvoorbeeld op basis van verkeerde cijfers of verkeerde beoordeling een kind van VWO naar HAVO wordt gestuurd en kan niet meer er overkomen zodat hij ook niet naar universiteit kan gaan studeren. In zulke gevallen kan er een kort geding worden aangespannen waarmee binnen twee maanden of nog sneller een uitspraak van de rechter kan worden ingewonnen. Er kan ook bodemprocedure bij de Rechtbank of een klachtenprocedure bij de geschillencommissie worden aangespannen, echter neemt dit van 6 maanden tot een jaar in beslag en is niet behulpzaam in noodsituatie wanneer een kind in helemaal verkeerd en ongewenst onderwijssysteem zit.
- In zaken van onrechtmatige verwijdering of schorsing van leerling kan er een kort geding worden aangespannen waarmee binnen twee maanden of nog sneller een uitspraak van de rechter kan worden ingewonnen. Er kan ook bodemprocedure bij de Rechtbank of een klachtenprocedure bij de geschillencommissie worden aangespannen, echter neemt dit van 6 maanden tot een jaar in beslag en is niet behulpzaak in noodsituatie wanneer een kind zonder school zit.
- Onrechtmatige weigering van accepatie kan eveneens een leerling en zijn fundameenteel recht op het onderwijs kan ontnemen. Deze zaak kan in een kort geding worden aangespannen waarmee binnen twee maanden of nog sneller een uitspraak van de rechter kan worden ingewonnen. Er kan ook bodemprocedure bij de Rechtbank of een klachtenprocedure bij de geschillencommissie worden aangespannen, echter neemt dit van 6 maanden tot een jaar in beslag en is niet behulpzaak in noodsituatie wanneer een kind zonder school zit.
- Tekort geschoten aan lessen, lesuitvallen: Een school kan worden zowel civielrechtelijk als bestuursrechtelijk aansprakelijk gesteld. In civiele zaken kunnen tegen deze schades en onrechtmatige daad de schadevergoedingen ex. art. 6:162 BW en 6:96 BW worden gevorderd. De schadevergoeding kan ook worden gevorderd tegen Verkeerd Schooladvies en alle foute handelingen welke onder onrechtmatige daad kunnen vallen en waardoor het kind of het gezin schade heeft gelopen of kan lopen.
- Een school welke vaak onder een Stichting valt, wordt veelal onder bestuursrecht aangekaart waar sprake is van een besluit. Deze bestuursrechtelijke zaken zijn zeer traag bij de rechtbanken, de rechters zijn vaak pro-overheden in onze ervaringen en bieden weinige hulp aan burgers hoe wij hebben ervaren. Er zijn dan ook veel regels en termijnen aangebonden waarin een school makkelijk misbruik maakt en de zaken frustreert. Maar ook in deze bestuursrechtelijke zaken is er mogelijkheid om Nadeelcompensatie te vorderen tegen onrechtmatige besluiten door de school.
- Misbruik van overheidssubsidie (Wwft, Wet ter voorkoming van Witwassen en Financieren van Terrorisme) welke bestemd is voor het onderwijs en ontwikkeling van de leerlingen. Wij hebben de zaken gehad waarin de scholen de subsidiegelden van de gemeente en van de overheid aan privédoeleinden gebruiken. Hiertegen zijn zaken geweest maar de betreffende bestuursrechters hebben helaas die zaken integraal afgeblazen en gefrustreerd.
Onze vaste lage juridische Kosten voor een kort geding procedure: Eur 3.000, voor een bodemprocedure: Eur 3.000 en voor een geschillencommissie klachtenprocedure Eur 2.000.
Onderwijsrecht is complex
Het Onderwijsrecht is complex. Naast de traditionele onderwijswetten zijn er namelijk nog veel meer wetten van invloed op het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan internationaal recht, publiekrecht, privaatrecht en arbeidsrecht. Bovendien is het onderwijsrecht ingewikkeld vanwege de bijzondere rechtsrelatie tussen overheid, besturen, ouders, leerlingen en personeel. Vanuit de positie van ouders en leerlingen zijn de Leerplichtwet en de sectorwetten, zoals de Wet op primair onderwijs en de Wet op voortgezet onderwijs, het meest relevant. Onderwijsrecht omvat al het recht dat betrekking heeft op onderwijsinstellingen en dat de rechtsrelaties regelt tussen overheid, besturen, ouders, leerlingen en personeel. Onderwijsrecht is ingewikkeld omdat er niet een centrale wet of wetboek is waarin alle rechtsrelaties worden geregeld. Daarentegen zijn verschillende takken van het recht onderdeel van het onderwijsrecht, zoals: het internationale recht, publiekrecht, privaatrecht en arbeidsrecht. Denk bijvoorbeeld aan de aanstelling van leerkrachten (het ambtenarenrecht en arbeidsrecht), schade ontstaan op school (vermogensrecht), gescheiden ouders met een schoolgaand kind (personen- en familierecht), termijnen waar scholen bij procedures rekening mee moeten houden (bestuursrecht) en zelfs misdrijven die op school plaatsvinden (het strafrecht). Bovendien is het onderwijsrecht complex vanwege de bijzondere rechtsrelatie tussen overheid, besturen, ouders, leerlingen en personeel.
Rapport De Staat van het Onderwijs 2024
"Scholen en opleidingen die de onderwijskwaliteit en basisvaardigheden niet op orde hebben zouden meer voorbeeld moeten nemen aan scholen waar het wel goed gaat. Daarvoor pleit de Inspectie van het Onderwijs op basis van de bevindingen in De Staat van het Onderwijs 2024. De onderlinge verschillen tussen scholen zijn nu te groot. Dat blijkt onder andere uit de mate waarin leerlingen op vergelijkbare scholen de taal- en rekenvaardigheden beheersen en uit de kwaliteitsoordelen van de inspectie over scholen en instellingen. Uit een steekproef van 225 scholen blijkt dat ruim 20% van de scholen in 2023 het inspectieoordeel Onvoldoende kreeg. Tegelijkertijd zijn er ook veel scholen waar het wél lukt."
-- De Inspectie van het onderwijs
Recht op onderwijs
Kinderen hebben recht op onderwijs. Het recht op onderwijs is in verschillende mensenrechtenverdragen en de Universele verklaring van de rechten van de mens opgenomen. Het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) is verreweg het meest belangrijk. Burgers kunnen namelijk de verplichtingen van de staat, die zijn vastgesteld in het verdrag, afdwingen.
Grondwet
Het recht op onderwijs staat niet beschreven in onze Grondwet. Daarentegen houdt de overheid zichzelf wel verantwoordelijk voor het regelen van het onderwijs in Nederland. Dit staat beschreven in artikel 23 van de Grondwet. Dit artikel beschrijft de verantwoordelijkheid van de overheid bij het onderwijs, de onderwijsvrijheid, onderwijsbekostiging en de kwaliteitseisen. Burgers kunnen niet rechtstreeks rechten aan de Grondwet ontlenen. Er mag namelijk niet aan de Grondwet getoetst worden. Grondrechten kun je niet afdwingen bij de rechtbank. Toch is de Grondwet belangrijk voor het onderwijs. Artikel 23 Grondwet is op verschillende punten grondig uitgewerkt in lagere wetgeving. Verantwoordelijkheid, bekostiging, onderwijsvrijheid, toezicht, aanbod, kwaliteitseisen en rapportage ten aanzien van het onderwijs is terug te vinden in andere onderwijswetten.
Onderwijswetgeving
Vanuit de positie van ouders en leerlingen zijn de volgende wetten het meest relevant: leerplicht, sectorwetten, themawetten en de wet op passend onderwijs.
- Leerplicht
Het recht op onderwijs is wel uitgewerkt in de Leerplichtwet. De leerplicht houdt in dat kinderen vanaf vijf jaar worden ingeschreven op een school en deze school regelmatig bezoeken. De ouders zijn verantwoordelijk voor het naleven van de leerplicht.
- Sectorwetten
Naast de leerplicht zijn er een aantal wetten die minimumvoorwaarden voor het onderwijs stellen. Scholen moeten voldoen aan de minimumvoorwaarden om in aanmerking te komen voor onderwijsbekostiging. Dit zijn de Wet op het primair onderwijs, Wet op het voortgezet onderwijs, Wet op de expertisecentra en Wet educatie en beroepsonderwijs. Deze wetten worden ook wel de sectorwetten genoemd, omdat iedere wet alleen van toepassing is op een specifieke onderwijssector. In deze wetten staat bijvoorbeeld beschreven dat een school(bestuur) een schoolgids en schoolplan moet opstellen, maar ook welke regels gelden voor schorsing en verwijdering van een leerling.
- Themawetten zoals WMS en WOT
Themawetten gelden voor meerder sectoren en regelen zoals de naam al aangeeft bepaalde thema’s. Een voorbeeld is de Wet medezeggenschap op scholen (WMS). Ouders en personeel (en in het voortgezet onderwijs ook leerlingen) hebben samen zitting in een medezeggenschapsraad waarin ze meepraten over alle zaken die het onderwijs op de school aangaat. Een andere belangrijke themawet is de Wet op het onderwijstoezicht.
- Nieuwe wetgeving
Daarnaast zijn er ook wetten die andere wetten wijzigen. De Wet op het Passend onderwijs paste de sectorwetten op een aantal punten aan voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De Kwaliteitswet heeft indertijd gezorgd voor de introductie van voor ouders belangrijke instrumenten als de klachtencommissies en de schoolgids.
Onderwijsrecht: overzicht onderwijswetten
Juridisch Centrum heeft geprobeerd om een zo volledig mogelijk overzicht van de wet- en regelgeving op het gebied van het onderwijsrecht te maken met onder andere:
- artikel 23 Grondwet;
- de sectorwetten;
- leerplicht;
- medezeggenschap
- toezicht
- relevante AMvB’s en regelingen
Daarnaast zijn in veel gevallen ook de onderstaande wetten in overderwijsgeschillend van toepassing.
Privacyrecht
- Schending op privacy door personen, bedrijven en organisatie
- Zaken bij Autoriteit Persoonsgegevens i.v.m. AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens)
Burgerlijk Recht
- Geschillen tussen burergs en bedrijven
- Geschillen van contractuele en wettelijke verplichtingen
- Geschillen van onrechtmatige handelingen ex. art. 6:162 BW en 6:96 BW
- Geschillen van wanprestatie en schadevergoeding
- Vernitiging overeenkomst
- Stoppen inname Lease Auto door een kort geding
- Nadeelcompensatie
- Kort Geding
Bij Juridisch Centrum staan wij klaar om u bij te staan in dergelijke juridische geschillen. De Gratis intake kan meteen beginnen op onze 24x7 Live Chat.
Juridisch Centrum | Tel. 088 888 9000, 088 888 9009 |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Aan de informatie van deze website kunnen geen rechten worden ontleend